Dream World

Australia Zoo

3 Zoo 1 Snakepicture Snake 2 4 Kenguru Koala Turtles Sulten krok krok

Port Office

Torsdag 18. november var det vorspiel hos Elin, og party på Port Office...og selvfølgelig DUB til slutt da!

Cairns

Lagoonen i Cairns... Det er ingen strand her, dvs. det er litt sand...men også krokodiller!

11 dagers ferie i Cairns startet med et 4 dagers dykkekurs! 2 dager i poolen, og 2 dagsturer ut med båten ReefQuest. Jeg var så heldig at vi bare var to på kurset - og vi hadde to instruktører (Fran og Laura)! Bra opplæring med andre ord :) Så masse fisker og en stor skilpadde. De fire første dykkene gjorde vi mest øvelser, men til slutt hadde vi et fun dive på egen hånd. Tok masse bilder! Og nå har jeg lappen!!!

Tidlig neste morgen dro jeg ut til Reef'et nok en gang med båten Passions of Paradise. Mer dykking, snorkling...og mannge Nemoer (klovnefisken vettu) :) Dykket sammen med en fra Belgia og guiden vår Joe (på bildet). Første stopp var Paradise Reef hvor vi gjorde to dykk, så Upolo Cay - en liten sandbank hvor vi bare snorklet. Var nede på 17.9 m, nærme nok min grense på 18m. Så desverre ingen hai denne dagen heller, men jeg vet de er der ute... (Reefsharks - ganske uskyldige "vegetarianere" som ALLE andre så.)

Dagstur til Fitzroy Island! Gikk på en sti gjennom skogen for å komme til en av strendene, og møtte mange lizards på veien. Snorklet litt, men ikke like bra som Great Barrier Reef, så det ble litt soling også. Fikk skyss tilbake til resortet av noen "gamle sjørøvere" som var ute med båt ;) De hadde med seg en som stod på wakeboard, og da endte det jo med at jeg sto på wakeboard tilbake! (Og de lo av meg da jeg spurte om det kosta noe...)

Jeg var også på en todagers tur til Cape Tribulation, nasjonalpark med regnskog nord for Cairns. Bodde på Beach House midt i skogen og "nesten" på stranda. Kunne ikke bade i sjøen her pga. Stingers, men de hadde pool og stranda var flott å sole seg på! Var med på en nightwalk, guidet tur gjennom regnskogen i mørket. Så en slange, edderkopper og innsekter. Og til slutt var vi på Croc spotting, så en krokodille! Neste dag gikk jeg til en utsiktsplass, før vi ble hentet med buss igjen. På vei ned til Cairns var vi på Croc Cruise på Daintree River (så en liten krokodille) og et stopp i Port Douglas. Tilbake i Cairns kom jeg inn på mitt gamle rom igjen (hvor jeg allerede hadde vært 3 netter). Dermed ble det en tur ut med "gamle kjente" den kvelden. På bildet er Sellina, Kristin, Jo og meg.

Uncle Brian's Waterfalls Tour - kanskje den beste dagen pga. uncle Brian's humør og humor! Vi kjørte innom fire waterfalls og badet i alle! Mellom hvert sted hørte vi på musikk og uncle Brian som skravla i vei. Han kjemte mennesker langs veien overalt, så det ble mye vinking. Fikk god lunsj og kaker og kakao :) Sommerfuglen sitter på hodet til Sarah pga fargen på hårstrikken - den tiltrekkes av sin egen farge. Gruppebildet er tatt foran Milla Milla Falls. Siste badested var et vulkanhull som er fyllt med vann - ganske stort. Her så vi masse skilpadder, og hoppa fra brygga. Vi avsluttet dagen med platypus spotting i en elv, og vi så faktisk flere! Vi var vel 20 stk på bussen og etter denne dagen føltes det som vi var en gammel vennegjeng (nest siste bildet er fra bussen). Litt sånn russebilstemning..Så da måtte vi jo en tur ut på kvelden (på Woolshed).

Jeg skulle også vært på rafting i Tully River, men et eller annet hadde gått i stykker og det var ikke nok vann i elva. Så det ble avlyst, kanskje like greit for etter min aktive ferie trengte jeg en dag ved poolen. Gilligan's som jeg bodde på, er et flott sted (bare ett år gammelt) med pool, restaurant, nightclub, tour desk, internet cafe, spa osv... Jeg besøkte spa'et og poolen ;) Siste dagen hadde jeg planlagt å slå ihjel noen timer ved poolen før jeg skulle fly hjem til Brisbane, men da ble været dårlig...og jeg endte opp på et shoppingsenter i stedet (go figure!). Her var det palmer og juletrær og juledekorasjoner om hverandre.

Halloween

Fredag 29. oktober arrangerte "Norsk" Halloween party på et slott utenfor byen, og jeg var heks!

Road Trip

Her er en liten bildesamling fra min siste roadtrip!

Jeg dro sammen med Robert, Henning og Joachim. Vi skulle egentlig dra lørdag, og jeg ventet og ventet...(bilde 1) men pga. at guttene aldri ble klare, ble turen utsatt en dag. Vi leide en Hundai Santa Fe 4WD en uke (bilde 2).. Søndag dro vi til Byron Bay for å surfe litt på Tallow Beach, men bølgene var litt vel store (bilde 3-7)!!! Koste oss med kjempegod biff og noen fancy drinker utover kvelden (bilde 8).

Etter en natt her dro vi videre innover i landet på jakt etter vingårder. Kjørte gjennom skog og over fjell på svingete veier før vi kom til Girraween National Park. Der så vi ville kenguruer (bilde 9) og gikk en tur ned til Dr. Roberts Waterhole (bilde 10 og 11). Så bar det videre til Stanthorpe hvor vi var innom en vingård og fikk prøvesmake på gullvinnende viner fra Shiraz (bilde 12 og 13). Veien i innlandet var lang og drøy, så vi bestemte oss for å komme oss ut til motorveien som går langs kysten igjen. Dermed ble det en natt i egen seng i Brisbane, før vi dro nordover til Hervey Bay kl.5 på morgenen!

Der fant vi ut at vi ikke kunne bruke leiebilen vår på Fraser Island, til tross for at det var en 4WD. Etter frokost tok vi ferje fra River Heads til Kingfisher Bay på Fraser og leide ny bil der. Man må ha 4WD og litt opplæring for å kjøre på verdens største sandøy! Når man kjører langs stranda må man passe seg for saltvannet som bølger inn, og ferskvannet som lager dype søkk i sanden. Tidevannet gjør at man bare kan kjøre på stranden til visse tider, og det er her langs stranden på østkysten det er mest å se! Man skal heller ikke kjøre i mørket..I tillegg er det ca. 160 dingoer som kan være aggressive som man skal holde seg unna. Og så lander det et fly i ny og ne. Ikke bare bare nei..Vi kjørte fra vestsiden av øya til Lake McKenzie, en utrolig fin innsjø med klart ferskvann (bilde 14-18). Så dro vi over til østsiden og oppover stranda (bilde 19). Her så vi Maheno Wreck (bilde 20) og The Cathedrals (bilde 21), ancient cliffs of coloured sands, og så solnedgangen mens vi kjørte (bilde 22). Mørket kom, og tidevannet også..og vi ble fanget på nordsiden av øya hvor det ikke fantes noen rom for natten :( Etter å ha blitt ledd av av en skogvokter fikk vi "telte" i bilen på stranda for natta (bilde 23)! Det var faktisk ganske koselig å sitte med et glass hvitvin på stranda i fullmåne og høre på bølgeskvulpet, det eneste vi hadde kjøpt med oss var nemlig vin, vann og potetgull! Etter noen timers søvn (4 personer i en bil!) kjørte vi til Champagne Pools (bilde 24 og 25) og tok et morgenbad kl.7. Da var det ingen andre der :)

Vi kom oss tilbake til fastlandet og Hervey Bay, og neste stopp var Noosa. Her fikk vi en stor og fin leilighet og sov godt i senger! Den siste dagen leide jeg og Joachim en havkayak, og padla ut for å se etter delfiner (bilde 26-29). Og vi var heldige og så MANGE! De svømte et par meter fra kayaken vår! Utrolig gøy ;) Så var det å komme seg hjem til Brisbane igjen...

First welcome

t-shirt...

Sånn er det å studere i Australia!